@Bestuurder en commissaris, voldoet u aan de eisen van zorgvuldig bestuur?

door: Jorin Hagendoorn op 19/08/25 in Corporate Governance & Housekeeping,

Spoiler: aan het slot van dit artikel adviseren wij u onze Governancecheck te doen. 

Na de introductie van onze Governancecheck zijn wij in veel boardrooms uitgenodigd voor een kop koffie om in een half uur - want tijd is beperkt voor veel ondernemers - toe te lichten wat zorgvuldige governance is. 

De kern: waar moeten bestuurders (én commissarissen) minimaal rekening mee houden, willen zij zorgvuldig besturen? Zie onze check als een APK voor ondernemingen. 

1. Must have & nice to haves
Must haves: welke documenten, afspraken en handtekeningen moet een onderneming wettelijk in de la hebben liggen om überhaupt een adequaat juridisch fundament te hebben?

Nice to haves: wat is verstandig om als onderneming te hebben liggen aan documenten, afspraken en handtekeningen? Welke documenten zorgen er voor dat een ondernemer meer keuzevrijheid creëert voor een later moment? Wat geeft de ondernemer een betere onderhandelingspositie wanneer dat nodig is?

2. Rechtspraak bijhouden geen liefhebberij van accountants
Wij kregen vaak de vraag: “Maar checkt mijn accountant dat dan niet jaarlijks?” Het antwoord: nee, dat is niet de taak van een accountant. Sommige accountants leveren wel juridische service op dat vlak, en er zijn goede accountants die ook juridisch prima op de hoogte zijn.

Maar het bijhouden van actuele rechtspraak over bestuurdersaansprakelijkheid is geen liefhebberij van de meeste accountants. Van gespecialiseerde advocaten is dat wel een liefhebberij. Althans, van ons bij DVAN Advocaten.

3. Lakmoesproef
De advocaten van DVAN zijn gespecialiseerd in overnames, arbeidsrecht, ondernemingsrecht en faillissementsrecht. En juist de combinatie van die laatste twee expertises is relevant om bestuurders en commissarissen to-the-point te kunnen adviseren.

Realiseert u zich dat onze faillissementscuratoren de meest uiteenlopende situaties van bestuurdersaansprakelijkheid voorbij zien komen, vanalles dat een bestuur fout doet of veel beter had moeten doen. En bij curatoren ligt dat allemaal onder een vergrootglas.

4. Gezonde bedrijven nóg gezonder maken
Die kennis wordt door onze advocaten één-op-één toegepast op de vele gezonde bedrijven die wij adviseren: aan welke knoppen kan gedraaid worden om een onderneming nóg minder kwetsbaar te maken voor discussies met autoriteiten, banken, leveranciers en crediteuren? Hoe krijgen wij onze gezonde klanten nóg gezonder?

Een alledaags voorbeeld: de meeste ondernemingen zijn al zo verstandig geweest bepaalde activiteiten en assets onder te brengen in verschillende BV’s. Het bekende werk. Maar dit is pas stap één. En hier blijft het vaak bij. Stap twéé is een correcte vastlegging van de onderlinge afspraken tussen die BV’s. Dat gaat niet vanzelf. Denk bijvoorbeeld aan de vaak voorkomende fiscale eenheid tussen een holding en haar dochtervennootschappen, zo’n fiscale eenheid is simpel geregeld. Maar vaak vergeten ondernemers vervolgens om binnen die fiscale eenheid eenvoudige afspraken vast te leggen, bijvoorbeeld over de verdeling van de voordelen van de fiscale eenheid. En dat kan later duur uitpakken.

Wij praten u graag bij. Binnen een klein uur. En vervolgens is het aan u om te besluiten of u vindt dat uw onderneming voldoende gesteld staat. Of dat u wilt doorpakken en bepaalde zaken beter wilt vastleggen. En daar helpen wij dan graag weer bij.

Bent u accountant of adviseur van ondernemingen en wilt u meer weten? Neem vooral contact op. Ook u praten we graag bij. En eventueel trekken wij samen met u op om uw klanten samen nóg beter te adviseren. Zie ook: DVAN Advocaten lanceert Governancecheck.

5. Neem contact met ons op over onze Governancecheck
Meer weten over onze Governancecheck? Neem contact op met Jorin Hagendoorn of één van onze andere corporate governance-specialisten van DVAN Advocaten (Stijn van der Stap, Tom van Dijk, Matthijs van der Laarse, Vincent van den Bos, Nathalie van Hellenberg HubarRémon van Wingerden). Wij helpen u graag verder. 

REAGEREN OF VRAGEN?