Aandeelhouders, mis de boot niet bij een exit

door: Nathalie van Hellenberg Hubar op 13/10/21 in Fusies, overnames & herstructureringen,

Gesteggel over de wens van een aandeelhouder om zijn aandelen te verkopen, komt in praktijk regelmatig voor. Dat gesteggel kan vrij eenvoudig worden voorkomen door in een aandeelhoudersovereenkomst duidelijke afspraken te maken over onder meer meeverkooprechten en meeverkoopplichten: de drag along en de tag along.

De meeste statuten van besloten vennootschappen bevatten een aanbiedingsregeling. Daarin is opgenomen dat een aandeelhouder die zijn of haar aandelen wil verkopen, die aandelen eerst aan zijn medeaandeelhouders moet aanbieden. Zo kan een aandeelhouder niet worden geconfronteerd met een andere medeaandeelhouder zonder dat de aandeelhouder zelf de mogelijkheid heeft gehad om zijn medeaandeelhouder uit te kopen.

De tag along

Maar wat nu als die medeaandeelhouder die aangeboden aandelen niet wil kopen, maar juist de door hem gehouden aandelen wil meeverkopen? In dat geval biedt de tag along regeling of de co-sale-bepaling uitkomst. De tag along geeft een aandeelhouder het recht om de andere aandeelhouder te verplichten zijn aandelen mee te verkopen aan een derde. De bepaling wordt opgenomen om een minder vermogende aandeelhouder die de aangeboden aandelen niet kan kopen te beschermen of een investeerder te beschermen tegen de situatie dat het management of de DGA de vennootschap verlaat. Partijen doen er verstandig aan om in dit verband duidelijke afspraken op te nemen over hoe moet worden omgegaan met de situatie dat de potentiële koper, de aandelen van de medeaandeelhouder niet wil verkrijgen. Mag de verkoop dan nog doorgaan? Of mag de 'taggende' aandeelhouder een pro rata deel van zijn aandelen meeverkopen en blijft de verkopende aandeelhouder dan na de verkoop door hem en zijn taggende medeaandeelhouder met een deel van de aandelen zitten?

De drag along

De gespiegelde situatie is ook mogelijk. Want wat spreken partijen af over de situatie dat een derde een bod doet op alle aandelen, en een of een deel van de aandeelhouders de aandelen wil verkopen en de andere aandeelhouder of aandeelhouders niet? De drag along bepaling biedt dan uitkomst. Op grond van de drag along kan een aandeelhouder, zijn medeaandeelhouder verplichten om zijn aandelen mee te verkopen tegen dezelfde voorwaarden. Deze bepaling zorgt ervoor dat een aandeelhouder, de exit van een andere aandeelhouder niet kan blokkeren of bemoeilijken. Bovendien wordt door een drag along vaak een hogere verkoopprijs en een soepeler verlopend verkooptraject bewerkstelligd.

Het opstellen van tag-en drag-along-regelingen is maatwerk. Dat volgt onder meer uit bovenstaande korte beschrijvingen. Het is daarom van belang om je vooraf te laten adviseren en aandacht te besteden aan het uitdenken van een toekomstige exit, zodat je de boot niet mist bij een mooie kans en de aandeelhouders er goed bij varen. Meer weten over de drag along en de tag along of over de vastlegging van afspraken tussen aandeelhouders? Neem contact op met Nathalie van Hellenberg Hubar of één van de andere advocaten van ons team Fusies, overnames & herstructureringen via +31 10 313 39 01.

Meer publicaties over dit onderwerp

reageren of vragen?

Vul de tekst die hieronder wordt weergeven in:


Reacties