What’s in a name?

Kies niet zomaar een naam

op 26/04/16 in Agri & food, Fusies, overnames & herstructureringen, Intellectueel eigendom,

Denk goed na over een naam voor je vennootschap! 

Heb je wel eens nagedacht hoe je jouw nieuw op te zetten onderneming zou noemen? Of heb je al een vennootschap, maar ga je daarnaast iets nieuws opzetten?

Een naam van een rechtspersoon is erg belangrijk. Een goede naam zorgt ervoor dat een onderneming goed gevonden kan worden en kan ook een bepaald gevoel, uitstraling, meegeven. Het is ook handig als een naam duidelijk is; dat je direct aan de naam ziet wat de onderneming eigenlijk doet.

Maar ben je nou helemaal vrij in de keuze van een naam? Belangrijkste regel in dit kader is dat geen inbreuk wordt gemaakt op reeds gebruikte merknamen. Verwarring bij het publiek moet voorkomen worden, dus kies een naam die niet al bestaat en die geen verkeerde indruk wekt. En wil je een voor- en/of achternaam in je bedrijfsnaam gebruiken? Gebruik dan je eigen naam en niet die van iemand anders. Eigen namen kunnen slechts gebruikt worden als dit niet al bestaande merknamen zijn.

Wij krijgen regelmatig de vraag of er leestekens in een bedrijfsnaam gebruikt mogen worden. Het antwoord daarop: sommige leestekens zijn toegestaan. Toegestane leestekens zijn @, & en +. Andere leestekens mogen geen onderdeel van je bedrijfsnaam zijn.

Maar hoe bepaal je nou of er een risico bestaat dat er verwarring kan optreden bij het publiek door de naam die jij van plan bent te gaan gebruiken? Het ligt voor de hand dat deze verwarring kan optreden als namen in grote mate op elkaar lijken. Daarnaast moet gekeken worden of de activiteiten van de gelijkluidende rechtspersonen op elkaar lijken. Tenslotte is dan ook nog van belang in welk deel van Nederland de onderneming actief is.

Kies dus niet zomaar een naam. Denk goed na hoe je jezelf op de markt wil zetten. Maar verstandig is ook eerst onderzoek te doen of de naam die je in gedachten hebt al voorkomt in het Handelsregister. Het Handelsregister is voor iedereen te raadplegen. Bij vragen over inbreuk op een merknaam kan je terecht bij Valerie Kruijtzer, IE-specialist. 

REAGEREN OF VRAGEN?