Weersta de verleiding..

Om te misleiden!

door: op 16/12/16 in Retail, Handelsrecht, Mededinging & gereguleerde markten,

Misleidt u de kerstman?

verleiden mag, misleiden niet

Sinterklaas was nog niet naar Spanje vertrokken, of de eerste reclamekrantjes voor de kerstdagen belandden alweer op de deurmat. Met kreten als “OP=OP”, “Van € 100,- naar € 80,-” en “alleen dit weekend voor …” proberen winkeliers de consument ervan te overtuigen bij hen de cadeautjes voor onder de boom te kopen.

Maar zijn deze verkooptactieken wel toegestaan? Dat ligt er maar net aan: verleiden mag, misleiden niet.

misleiding

In de afgelopen jaren is gebleken dat de grens tussen verleiden en misleiden in de aanloop naar de feestdagen nog wel eens wordt overschreden.

Ook dit jaar was dit weer het geval. Toezichthouder ACM bracht deze maand naar buiten dat een aantal grote speelgoedketens consumenten voor de gek hebben gehouden met “nepkortingen”.

Producten werden aangeprezen met een van-prijs en een lagere prijs als voor-prijs, terwijl die producten eerder dit jaar helemaal niet voor de gepresenteerde van-prijzen te koop zijn geweest. Volgens de ACM leidt dit er ten onrechte toe dat de consument denkt dat ze een mooie korting krijgt en verleid wordt snel zijn slag te slaan, terwijl in werkelijkheid sprake is van misleiding.

gedupeerden

Misleiding is niet alleen slecht voor het vertrouwen van de consument. Ook winkeliers die wél eerlijke prijzen hanteren en echte kortingen bieden raken gedupeerd door de oneerlijke handelspraktijken van hun collega’s en de oneerlijke concurrentie die hen daarmee wordt aangedaan.

De ACM houdt deze praktijken daarom scherp in de gaten en kan handhavend optreden.

Aangezien de ACM fikse boetes op kan leggen, doen winkeliers er dus goed aan zich te houden aan de wet- en regelgeving op dit vlak.

handelt u eerlijk?

Bent u actief in de retail en wilt u graag weten hoe u kunt voorkomen dat u in strijd handelt met onder meer de Wet Oneerlijke Handelspraktijken en de Nederlandse Reclame Code?

Neemt u dan contact op met mij of één van de andere leden van de sectorgroep retail.

REAGEREN OF VRAGEN?